RD 350 – erfaringer & prøvekørsel
-
Privates beretninger og erfaringer om Yamaha RD 350
2 stks:
-
Bike, 2005 – Indlæg fra privat ang prøvekørsel af RD 350 YPVS:
Hej Alle!
Jeg har prøvet en nu. Og må blankt erkende det er for de frygtløse. Den er og bliver en farlig maskine den RD”er. Fed……uden tvivl, men ikke for en sat mand med børn og hus mv. Men må dog erkende den indgyder respekt!!!!! Det er som MC-revyen skriver: Det er ikke for små drenge det her!!! Den vil uden tvivl give mange brugere meget køreglæde, men pas nu på! Den er hidsig og meget kontant.
Sat som jeg er har jeg besluttet at købe en Africa Twin istedet for. Den passer nok væsentlig bedre til mit temperament. Men “Go for it” Jer der drømmer om en RD”er, Jeres vildeste drømme bliver opfyldt. Glem ZZR 600 m.m. de kan ikke levere samme vare som en RD”er gør det! Den er og bliver en sublim racermaskine! Det er svært at se hvilken maskine der overgår den når alt kommer til alt!!!
MVH Tom!
-
-
-
Bike, 2006 – Indlæg fra privat ang eje RD 350 YPVS:
-
Jeg har på 8 år kørt 90.000 km på 3 forskellige RD’ere og har stadig en
Hvorfor ? ..
- jamen fordi det stadig nærmest er umuligt at finde noget andet, der er ligeså sjovt og samtidig til at betale.
En RD 350 i god stand koster 20-35.000 – og er billig at reparere på fordi simpelt opbygget med få dele i motoren
RD betyder Racing Developed (udviklet til race) og det er ikke falsk varebetegnelse. Man kan nærmest sige at den faldt i gryden som barn, for den er født med flg. suverænt sjove egenskaber:
2-takts-motorkarakteristikken er perfekt til ræs:
Pga. minimal motorbrems (ift. 4-takt) kan gearkassen uden probs (læs: baghjulsblokade) bruges til at bremse hårdt og brutalt med
(her skal 4-taktere have slipperkobling for at kunne gøre det samme)
- og pga. de få dele, der er i bevægelse i motoren (ingen ventiler, knaster, kæder oa), er det meget nemmere at håndtere motoren ved max rpms (end en 4-t) og RD 350 kan derfor nemmere voldtæskes igennem snævre sving tæt på rødt felt i de helt lave gear.
Gearkassen skifter perfekt og problemfrit uden brug af kobling (på vej op)
Styre- og bremseegenskaber er helt i top – 3 skiver selvfølgelig.
En anelse fleks i stellet, men det er ikke noget problem – kan fuldstændig elimineres af førerens vægtforskydelser og brug af gas (kan også fremkaldes af føreren)
63 hk (årg 1986-1991) til 137 kg tør (1986-88 N) sikrer heftig fremdrift – især på noget godt snoet vej, hvor den lave vægt virkelig kommer til sin ret ved nedbremsninger og i sving – og det er her at RD’en stadig den dag i dag hægter næsten alt andet af !
Lyder som løgn (jf. R6′ere oa.), men det er det ikke…. he he
Kombinationen af ultrahåndterbar lav vægt og den ekstremt tilforladelige racermotorkarakteristik er nærmest umulig at slå
I REN acc er RD 350 kun godt 1 s. efter Yamaha R6 fra 0-100 – det er hurtigt hentet hvis det snor sig nok.
Min RD er gearet 1 tand ned foran – så er afstanden til R6 måske under 1 sekund fra 0-100.
Men RD’ere er for nylig set høvle Hornet 900 fra 0-400 – og det ville da også være det nemmeste med et lille big bore kit, hvilket fås til RD’en på helt op til 610 cc og +145 hk (pris ca. 20 kilo – med stærkere krumtap oa)
RD 350 kan desuden rimelig nemt bringes ned på ca. 130 kg.
Slagter da en ZX-10 så..
Må hellere holde her..
- nej.. skal da lige fortælle at RD 350 også kan bruges til hyggekørsel med damen bagpå (hvis hun ikke er for tung – max 60 kg)
Touring..? – jo jo, også det
- man sidder udmærket på længere distancer og det er ofte set at den går over 20 km/l ved 110-120 km/t (selv prøvet det mange gange)
Vh Joe