Gode råd om RD 350

- af Joe

-

-

Generelt:

-

- – Helst ikke for stor forskel i str. på for- og bagdæk. Kan medføre ekstra slingren over ujævnheder

-

- – Omhyggelig indstilling af sporing bagtil (via mærker på svingarm), for at undgå wobling (= styr slingrer fra side til side – hele maskinen åler sig) og slingren over ujævnheder, vejbelægninger.

-

- – Større (læs højere) bagdæk forkorter efterløbet og gør mc mere ustabil ved høj hastighed.

-

-

-

Om vedligeholdelse og pasning:

-

- – Hæld så vidt muligt kun fuldsyntetisk olie i olietank – semisyntetisk kan bruges i nødsituation.

-

- – Kun original (sort) toppakning kan holde – brug aldrig en uoriginal (blank).

-

- – Skyder den kølevand over i ekspansionsbeholderen (ved gasgivning) er toppakningen gået..

-

- – Når gearpedal ikke kan spændes mere, men stadig sidder løs: Sav rille med nedstryger, så den kan spændes mere sammen – og bor nyt (lige) hul og sæt gennemgående bolt i.

-

- – Glider kobling, kan det være pga. forkert olie i gearkasse – olie til bilmotorer f eks.. duer ikke.

-

- – Anvend altid radiostøjdæmpede tændrør (mærket med et “R”) på YPVS-modeller. I flg. Haynes håndbog og 90 % af de adspurgte mekanikere, kan CDI’en og YPVS-styreenhed tage skade (eller blive forstyrret) hvis man ikke anvender “R”-tændrør.

-

- – Kør ikke uden benzin-filter. Skidt i en dyse kan medføre for mager blanding, med hul i stempler og alvorligt motorhavari til følge. Alm. filter til biler (koster 20-30 kr på enhver tankstation) kan udmærket anvendes i stedet for det originale filter, der kan være svært at skaffe og er besværligt at rense. “Bil-filteret” renser man ikke, men køber blot et nyt en gang imellem.

-

-

-

Om kørsel:

- – Undgå wobling. Chauffør kan få det til at woble, men også få det væk igen – ved vægtforskydning og arb. med gashåndtag. Bliver wobling meget kraftig og styrt anes forude, så tag bagbremsen (det ”retter” mc ud – som en slingrebremse på lastbil med hænger)

-

- – Hurtig acc fra lave omdr. i 1. (og evt 2. gear): Lige et vip på kobling imens gasgivning, så den kommer op i omdr. (Holdes kobling inde for længe, kan mc finde på at stejle, når kobling slippes)

-

- – Hurtig acc fra lave omdr. i 2. gear: Hug den ned i 1. gear og giv ca. fuld gas – giv næsten max

gas, lige inden kobling slippes helt og den farer frem som et missil, evt. på baghjulet.

-

- – Hurtig svingkørsel på småveje: Hold den over 7.000 omdr. – klart, den trækker først rigtigt derfra, men også pga dette: Det giver mere kontrol med kraftigt træk på – mc mere rolig (wobler ikke så let) – og der er mere motorbrems ved høje omdr., hvilket hjælper med til at dreje /svinge.

-

- – Accellerer så vidt muligt (eller hold stabil fart) igennem sving m. over 7.000 omdr – i stedet for at gennemkøre sving med under 7.000 omdr. og først i udgang af sving give gas og tage omdr.

-

Det er hurtigere, fordi den så ER oppe i omdr., ved udgang af sving, i stedet for først at skulle jages derop (evt. ved en nedgearing). Og af ovennævnte grunde bla.: Mere motorbrems til at hjælpe med at svinge, bedre kontrol i sving pga. træk på kæde – og det giver denne bonus:

Svinget kommer ikke så let bagpå en – hvis det drejer mere og mere f.eks., har man øget svingkraft, i kraft af mere motorbrems. Det giver øget tillid / sikkerhedsmargin og farten kan dermed øges. Wobler heller ikke så let med træk på kæden.

-

- – Brug så vidt muligt begge bremser ved kraftig nedbremsning i fbm småvejsræs. Det forkorter bremselængden og man kan derfor bremse senere. Reducerer desuden dyk med forenden (at forgaffel trykkes sammen). Mc “sætter” sig mere (i bagfjeder også), hvilket gør at man kan bremse hårdere, mere effektivt (og dermed ENDNU senere) uden at miste kontrol pga. hårde stød fra en forgaffel, der ER trykket sammen og dermed nærmest ikke kan fjedre.

-

Dog altid risiko for baghjulsudskridning, pga. kraftig vægtforskydning fremad når man bremser hårdt, så bagbremsen skal bruges med omtanke. Men godt at blive vant til at bruge den, for det er den, folk ofte kommer galt af sted med (skrider ud med bagende og vælter), ved pr. refleks at hugge den i bund, når noget uforudset kommer på tværs i en by f. eks…