RD 350 – modelhistorie

1967 – 1995

- af Joe (kilde: bl.a. MC-magasinet ”Motorcyklen”)

-

RD Graffiti

-

Intro:

Så vidt vides er Yamaha stadig det MC-mærke, der har vundet flest internationale motorsportssejre til dato. Det skyldes ikke mindst den nærmest totale dominans i roadracing i 1960-70’erne, i 250 cc og især 350 cc’s klassen – med 2-takts-twin-modellerne TZ 250/350. Kawasaki var nærmeste 350 cc’s 2-takts konkurrent til Yamaha dengang. Suzuki og Yamaha sloges om dominansen i 500 cc.

-

Som en naturlig konsekvens af succes’en indenfor 2-takts roadracing, sendte Yamaha i 1967 den første 350 cc 2-takts gademodel på markedet, baseret på erfaringer fra TZ 350 – og RD 350 var født

Betegnelsen RD fik den dog først i 1973.

-

RD 350 er en såkaldt ”uægte twin”, dvs. at stemplerne ikke følges ad, op og ned.

Har alle dage været 2 cyl., 2-takt – først luftkølet, senere væskekølet.

2 stks. Mikuni karburatorer

-

RD 350 (kaldet RZ 350 i de fleste lande udenfor Europa) har været en af verdens mest solgte mc’er igennem tiderne. Blev især i de væskekølede versioner (fra 1980 og fremad) flittigt brugt til roadrace i den af Yamaha sponsorerede RD-cup. En årligt tilbagevendende, roadracing-serie på standard RD 350’ere. De bedste fra hvert lands serier mødtes i finaler, rundt omkring i Europa.

-

De bedste danskere var dengang Paul Kierstein, Anders Skov, Henrik Ottesen, Rene Rasmussen (på bill.) og Finn Villadsen.

-

Rene Rasmussen

-

I 1981blev den internationale 350 cc road-racing klassen nedlagt – og dermed forsvandt RD 350’s direkte link til racerbanerne. Udviklingen af RD 350 fortsatte dog nogle år endnu og tog et kraftigt skridt fremad, da den i 1983 fik YPVS (Yamaha Power Valve System) – og toppede omkring 1986, da den fik 4 hk ekstra, samt andre modifikationer.

-

RD 350 blev som Yamaha’s 2-takts ”gadelink” til roadracing, erstattet af TZR 250.

RD-cup’en blev sidst i 1980’erne erstattet af Yamaha-cup, nu med standard TZR 250’ere i stedet for standard RD’ere. TZR 250 er med sit aluminiumsstel og indsugning direkte i krumtaphuset mere avanceret end RD 350. 2 cyl. 2-takt v-kølet række-twin på 128 kg og 50,3 hk ved 10.000 rpm.

-

Er dog aldrig blevet nær den samme succes som RD 350. Har sikkert også noget at gøre med en kontinuerlig skærpelse af miljøkrav, som stille og roligt har reduceret antallet af 2-taktere på verdensplan.

-

-

-

-

RD 350 modelhistorie (29 år i alt):

-

-

1967-70: De 3 første varianter hed YR 1,2,3 – ingen bill. haves af modeller fra 1967-73 – alle modeller tom. årg 79 lignede hinanden meget (se bill længere nede). Tromlebremse for og bag

36 hk v. 7.000 rpm. Tørvægt: 156 kg

0-100: 6,9 s. 0-140: 15,2 s. Topfart: 155 km/t

-

-

-

1970-73:

Nu med modelbetegnelsen R5. Omfattende vægtreduktion. Tromlebremse for og bag

36 hk v. 7.000 rpm. Tørvægt: 140 kg

0-100: 6,7 s. 0-140: 14,8 s. Topfart: 160 km/t

-

-

-

1973-79:

3 hk ekstra. Nu med modelbetegnelsen RD 350. Nu med bladfjederventil (Reed)

Enkelt skivebremse for, tromle bag

39 hk v. 7.500 rpm. Tørvægt: 143 kg

0-100: 6,7 s. 0-140: 14,6 s. Topfart: 161 km/t

RD 350  79


-

-

-

-

-

1980-82:

8 hk ekstra. Væskekøling indført. Omfattende stelændringer. Nu med monoaffjedring.

Sædehøjden forøget. Større tank – nu 16 liter. Dobbelt skivebremse for, tromle bag

47 hk v. 8.500 rpm. Tørvægt: 143 kg

0-100: 5,8 s. 0-140: 12,2 s. Topfart: 178 km/t

Rd 82 rd

350lc3mini-

-

-

-

-

-

-

1983-84:

12 hk ekstra. YPVS-ventil i udstødn., ny monoaffj., luftunderst. forgaffel, stel-ændringer, nu m. styr- og bundkåbe. Sædehøjde og tankkapacitet yderligere forøget – nu 80 cm / 20 liter

Skivebremse for og bag

59 hk v. 9.000 rpm. Tørvægt: 145 kg

0-100: 4,8 s. 0-140: 10,1 s. Topfart: 190 km/t

rd 83 fra net

RZ 350

-

-

-

-

-

-

1985:

Elektr. omdr.tæller, clip-on styr, ændret / forbedret forgaffel, bremser, kontakter

Nu 2 varianter: Full (med kåbe) & Naked (No Fearing)

N / F: 59 hk v. 9.000 rpm. Tørvægt: 144 / 148 kg

0-100: 4,8 / 4,9 s. 0-140: 10,1 / 10,2 s. Topfart: 185 / 190 km/t

RD 350

RD 85 NakedRD350NF85dos

-

-

-

-

-

-

1986-91:

4 hk ekstra, vægtreduktion bl.a. via lettere hjul. Stadig F & N varianter.

Sædehøjde og tankkapacitet reduceret – nu 79 cm / 17 liter. Nedfældet tankdæksel.

N2 / F2: 63 hk v. 9.000 rpm. Tørvægt: 137 / 142 kg

0-100: ca 4,6 / 4,7 s. 0-140: ca. 9,7 / 9,8 s. Topfart: ca 190 / 194 km/t

RD 350 86 Brazil - red

350 90

RD 86 F Sort

RD 86

RD350N 86 UK-

3,5 N 86 Hvid-

3,5 N 86 Sort

-

-

-

-

-

-

1992-95:

Neddroslet 4,5 hk i ft F2. Produceres i Brasilien under navnet RD 350R.

Nu kun fuldkåbemodel. Kåben ændret – nu dobb. forlygte

58,5 hk v. 9.000 rpm. Tørvægt: 142 kg

0-100: 4,8 s. 0-140: 10,1 s. Topfart: 190 km/t

-

RD 350 R

-

Produktionen blev indstillet i 1995.